SEZNAM je klíč k úspěchu v MLM

Je až neuvěřitelné kolik lidí tvrdí, že rozumí MLM a hned druhou větou Vám řeknou: “SEZNAM a práce s ním je zastaralá škola byznysu (obchodu). Doba se změnila, internet a technologie to usnadní. Jak to opravdu je? Může samotná technologie přinést skutečný růst obchodu? Je SEZNAM tak klíčový pro růst a úspěch v MLM?

Na úvod Vám musím napsat důležitou věc. Nejsem odpůrce technologie a internetu. Mám tu čest podílet se na vývoji technologie, která může některým lidem pomoci s “prospektováním” vhodných lidí do týmů MLM. Pravdou zůstává, že i technologie vám pomohou jen, když zvládnete svůj seznam a umění seznamovat se – rozšiřovat sféru vlivu. Ale o tom až v příštím článku.

SEZNAM je skutečný klíč k úspěchu v MLM!

Jiný, v poslední době často používaný název pro MLM, je REFERENČNÍ MARKETING. Všiměte si, že slovo REFERENČNÍ předchází MARKETING? Už naši dědové věděli, že nejlepší reklamou je spokojený zákazník. Právě z toho vychází referenční marketing, který je účinnější než reklama a PR. Známý doporučuje známému. Osobní sféra vlivu tu hraje jednu z hlavních rolí.

Proto seznam je i v době technologických změn důležitou pomůckou. Pokud seznam správně sestavíme, bude obsahovat několik kategorii potencionálních zákazníků a prospektů. Bude obsahovat všechny okruhy naší sféry vlivu – od rodiny a přátel, až po známé a vzdálené známé. Takový seznam u člověka staršího 25 let čítá cca 500 až 1000 jmen. Na to klidně vsadím i u vás :-).

“Ale já nechci obtěžovat rodinu a přátele!..”

Ano, nejčastěji používaný argument. Výmluva, která je přinejmenším na zamyšlení. Jste spokojený, spokojený s produktem, obchodem?

Svým prospektům a zákazníkům to tvrdíte. Ale pokud si o tom nejste ochotni povídat ve svém nejbližším okolí, asi to není až taková pravda. Minimálně nevěříte sobě, svému dodavateli, zboží ani podnikání. Měli byste to přehodnotit a zjistit co je vaší skutečnou překážkou.

Lekce zdravého rozumu o ceně i vztazích

…moje maminka nakupovala produkty mého dodavatele již dva roky před tím. Doporučené MOC už znala velmi dobře. Když jsem přijel domů s tím, že s daným dodavatelem spolupracuji, maminka rovnou udělala objednávku. O 2 dny později jsem jí zboží přinesl. Logicky jsem jí, jako mamince, dal výhodnější cenu.

Maminka se zamračila: “Dodavatel zlevňoval?”
Překvapeně jsem odpověděl: “Ne, dávám ti to za svou cenu”
“To si udělal naposledy v životě. Neudělala jsem nijak výmečnou věc, abys mi dával slevu. Pro mě ty výrobky měly hodnotu MOC od cizího člověka. Teď mohu podpořit Tvé podnikání tím, že budu nakupovat u Tebe.”

Byla to pro mou karieru důležitá lekce, kterou mi udělila moje vlastní matka, která o obchodě neví nic. Jen zdravý selský rozum a upřímný vztah jí vedly k odmítnutí slevy. Donutila mě vzít si celou MOC za dodané zboží a poučila mě tím o slevách i vztazích.

Přiznávám, že ten den jsem to nechápal. Pochopil jsem to až o týden později, kdy jsem vezl zboží své tetě, maminky sestře. Hned mezi dveřmi se rozjařeně zeptala: “A bude nějaká sleva?”

V tu chvíli jsem pochopil důsledky maminčiny lekce. Usmál jsem se: “Máma objednává 3x víc a slevu nemá. Čím si slevu zasloužíš Ty?” Od té doby se teta na slevy neptala. A když jsem jí dárek nebo přiměřenou slevu za objednávku dal, vážila si jí.

Před nějakou dobou jsem měl souseda, který začal pracovat pro jednu pojišťovnu. Když jsme se potkali, vtiskl mi vizitku, kde měl napsáno, že je FINANČNÍ PORADCE se slovy: “Kdybyste něco potřeboval, klidně se na mě obraťte.” V té době mě vůbec nenapadlo, že FINANČNÍ PORADCE = ZÁSTUPCE POJIŠTOVNY. O dva týdny později jsem pojistil své auto i byt u někoho jiného. Asi po měsíci jsem hledal financování jednoho projektu. Vzal jsem vizitku souseda a domluvil si schůzku. Řekl jsem mu co potřebuji. A on mi slíbil, že se zeptá dvou známých, kteří pracují v bance.

Trochu udiveně jsem se ptal: “Co znamená finanční poradce?”“Pracuji pro pojišťovnu XY. Pojišťujeme nemovitosti, auta, život, zdraví…” popisoval svou činnost.“To je škoda, že jste mi to neřekl už před měsícem. Zrovna jsem pojistil byt i auto jinde.” Zdvihl tázavě obočí. “Proč?” “Omlouvám se, ale pod slovním spojení finanční poradce, bych hledal někoho, kdo mi pomůže s financováním projektů nebo nastavením finančních toků. Prostě někoho, kdo mi pomůže a poradí s financemi.”

Také dobrá zkušenost. Teď už vím, co znamená finanční poradce. Můj soused mě jistě měl na seznamu své sféry vlivu. Sice jsme se nijak extra nebavili, občas jsme prohodili pár slov. Ale stačilo to na to, aby mě oslovil a dal mi vizitku. Kdyby mi k tomu řekl víc a měl správný postoj, asi bychom do dnešní doby podepsali vícero smluv.

Pokud věříte svému dodavateli, jste spokojeni se zbožím, které prodáváte nebo doporučujete a máte správný postoj, nemusíte se vnucovat ani mít špatný pocit z toho, že svým známým něco prodáváte. Svým známým a blízkým totiž sloužíte tím, o čem jste sami přesvědčeni a co sami používáte.

Ano jsme po roce 2013. V ČR již proletěla spousta “letadel” a jsou tu desítky MLM. Všechno to zboží není pro každého. A spolupráce s konkrétním dodavatelem také není pro každého. Tady začíná správná práce se seznamem.

Seznam vám pomůže růst

Vaši přátelé a známí vás dobře znají. A pokud je váš vzájemný vztah v pořádku, budou tolerantnější k vašim počátečním chybám. Vaše přirozené nadšení z produktu a spolupráce bude rozhodujícím faktorem uskutečněných obchodů a navázaných spolupracovníků. Upřímnost, správný postoj a FORM jsou cestou.

Seznam se stane vaším zrcadlem

Pokud se seznamem správně pracujete, doplňujete si poznámky a informace, stane se seznam vaším zrcadlem práce i vztahů.

Uvidíte velmi zřetelně, jak jste na tom ve vztazích, kde zanedbáváte vztahy vy i kde se snažíte bezdůvodně. Osobně si myslím, že toto je nejtvrdší část našeho byznysu. Nahlédnout pravdivě do našich vztahů. Většinou je vidíme přesně opačně, než jaké jsou ve skutečnosti. Odhalíte spousty falešných přátel, ale také spousty vlastních omylů a chyb. Mnoho lidí tato skutečnost zdrtí. To je ten skutečný důvod, proč lidé seznamy nedělají a proč nejsou ochotni pracovat ve své sféře vlivu. Pak hledají zkratky a postupy, které jim zdánlivě umožní to obejít.

Seznam také dobře odhalí, jak usilovně pracujete.

Statistika vašich telefonátů a e-mailů velmi přesně odhalí, jak pracujete. Ale to už zabíháme do hlubin jiného tématu. O tom někdy později…

Seznam je důvodem osobního růstu

Pokud máte systémové vedení a chápete sponzorovací proces správně, seznam, který Vám nastavil zrcadlo, je také motivací k osobnímu růstu. Teď už víte, kde potřebujete růst, co na sobě zlepšit. Systematickým sebevzděláváním rostete jako člověk, jako leader… Zvyšujete svoji hodnotu i společenskou přitažlivost. Nasledkem toho je, že se naučíte rychleji a efektivněji navazovat vztahy, udržovat je. Získáte zdravé sebevědomí a přirozený respekt. To je nedílná součást úspěchu, kterou najdete nejsnáze (vedlejší produkt správné práce se seznamem) v MLM systémech.

Správný seznam stále roste, nikdy ho nevyčerpáte

  • Co když, tak velký seznam nemám nebo jsem již byl v 99 letadlech a 3 MLM?
  • Co když nemám dostatečný respekt svého okolí?
  • Co když produkt mého dodavatele a příležitost výdělku v mém okolí zajímá jen mě?

To jsou logické námitky a já vám velmi dobře rozumím. Všichni moji spolužáci věděli, jak jsem se choval na školních večírcích a setkáních po x letech. Není divu, že se mnou nechtěli podnikat. To neznamená konec. To znamená, že mám na sobě pracovat, aby časem i oni poznali, že jsem se změnil.

Je přirozené se učit s lidmi jednat, komunikovat a být pro ně společensky přitažlivý. Takže otevřít se a každodenně se seznamovat s novými lidmi je žádoucí. Tím rosteme jako člověk a roste i náš seznam, sféra vlivu. Při tom získáváme dovednosti, které jsou nezbytné pro navázání SPOJENÍ.

Umění získat nové přátele se dá naučit. Mohu doporučit a vaší pozornosti by neměl uniknout eBook “Seznámit se je snadné aneb udělejte si z lidí přátele”,  který si ZDARMA můžete stáhnout ZDE.

Klikni a stáhni eBook

UMĚNÍ NAVAZOVAT SPOJENÍ JE CÍL, KE KTERÉMU NÁS PŘIVEDE PRÁCE SE SEZNAMEM. TOTO UMĚNÍ JE NEDÍLNOU SOUČÁSTÍ BUDOVÁNÍ MLM. NEJDE TO OBEJÍT ANI ZANEDBAT. SEZNAM SE TAK STÁVÁ KLÍČEM KE SKUTEČNÉMU ÚSPĚCHU V MLM.

Není tak dávno co jsem na vlastní oči viděl “leadera” jisté MLM společnosti, který díky přeskočení práce se seznamem, zničil vlastní tým. A prakticky tak se stal i součástí problémů, které zastavily růst dané společnosti v ČR a SR. Rok před tím měla tato společnost v ČR a SR cca 4-5 tisíc obchodních partnerů. “Leader” neprošel prací na svém seznamu. Nemá rostoucí seznam a neumí to ani naučit. Díky tomu ani není schopen efektivně navázat spojení v týmu. Výsledkem je, že jeho organizace dnes čítá jen několik desítek aktivních členů a jeho příjmy rapidně klesly.

Znamená to, že technologické nástroje a internet se nedají využít?

To netvrdím. Už v úvodu jsem vám sdělil, že se podílím na vývoji technologického nástroje k prospektování. Je tu FaceBook, jsou tu nástroje infopodnikání… je mnoho možností. Některé z nich si rozebereme v příštím článku.

U technologií musíte být opatrní a dát si pozor na několik věcí:

  • Vždy musíte sledovat jeden konkrétní cíl.
  • Získávání zákazníků probíhá nepatrně jinou komunikační mapou než získávání prospektů. U zákazníků vám postačí systém k vyhledání relevantních klientů, kteří vaši službu potřebují. Následně vás musí vnímat jako experta a výhodnou nabídku. To je v podstatě trend současnosti.
  • Pokud hledáte prospekty, je to také možné. Vaše strategie v takovém případě poběží jinou komunikační mapou. Na jejím konci musíte stát vy jako zkušený leader, který umí efektivně navázat spojení.

Tyto dvě strategie není možné smíchat nebo zaměnit. O tom podrobněji v dalším článku.

Autor: David M Strnad

Pomáhám lidem najít jejich skutečný SEN, aby se stal jejich Silným Emotivním Nábojem. Nemyslím sen, který se jim zdál nad ránem. Mluvím zde o jejich poslání, vizi a skutečných cílech. Takový sen musí být větší než to kde jsme dnes, musí nás přimět k tomu pracovat na sobě. Proto vznikla Škola seznamování, kde učíme lidi rozšiřovat sféru vlivu a budovat vztahy. Také vytváříme EliteAffiliate Program, kde si lidé mohou vydělávat na internetu, i když ještě nemají vlastní produkt. Jsem autorem projektu Video klíč k úspěchu, kde pomáháme podnikatelům integrovat video marketing do jejich obchodního modelu…

Prozatím jediná reakce u “SEZNAM je klíč k úspěchu v MLM


Napište mi, co si o článku myslíte

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.